fredag 10 maj 2013

Första inlägget - Spetslampa

Första inlägget! Jag har en massa projekt som genomfördes under vintern som jag börjar med. Först tema Ljus.

Jag hittade en sida på nätet där de visade hur man gör stora lampskärmar av gamla spets- eller virkade dukar. Jag hade precis då köpt en mindre lampa på IKEA som inte var så snygg som jag hade tänkt. Så min spetslampskärm blev anpassad efter den lilla bordslampan istället för en taklampa.

Här är resultatet

Jag gjorde min med en normalstor ballong som form. Spetsdukarna köpte jag på loppis (bara dukar med finare tråd så att lampan inte blev så grov) och en av dukarna har jag klippt i för att kunna anpassa formen på lampan så att botten blev platt. Dukarna doppades i tapetklister (googla och hitta recept) och lades på den uppblåsta ballongen. Om man har ett bakplåtspapper under fastnar inte den kladdiga ballongen.


Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar